Publicerad: 2023-03-13
Senast uppdaterad: 2023-03-13
Författare: Johan Falkenberg
Utrustning och övrigt
Manualer att ladda ner
Ikon som illustrerar filtyp | Filnamn | Filstorlek | Datum fil laddades upp |
---|---|---|---|
quick-reference-flarm_2.pdf Pdf, 39.2 kB. | 39.2 kB | 2023-03-13 20.14 | |
manual-minibox.pdf Pdf, 583.6 kB. | 583.6 kB | 2023-03-13 20.14 | |
quick-reference-flarm.pdf Pdf, 39.2 kB. | 39.2 kB | 2023-03-13 20.14 | |
manual-redbox.pdf Pdf, 842.6 kB. | 842.6 kB | 2023-03-13 20.14 | |
krt2-manual.pdf Pdf, 4.1 MB. | 4.1 MB | 2023-03-13 20.14 |
Googla aktuell manual "XCSOAR USER MANUAL".
Flarm är en teknisk utrustning som hjälper piloten att öka sin situationsmedvetenhet genom att kunna få information om var andra segelflygplan, motorseglare och ev. bogserflygplan befinner sig. Detta kan hjälpa piloten att undvika farliga kollisionstillbud/kollisioner i luften. För att få så bra effekt som möjligt krävs givetvis att många, för att inte säga alla, segelflygplan, motorseglare och bogserflygplan utrustas med Flarm.
Tänk på att:
Flarm hjälper dig endast att upptäcka de flygplan som du egentligen borde upptäcka ändå. Ha som mål att Flarmen ska visa dig flygplan som du redan har sett.
Flarm fungerar inte alltid.
Alla flygplan har inte Flarm.
Flarm ersätter inte behovet av att hela tiden titta ut.
Alla klubbens flygplan är utrustade med Flarm. Till segelflygplanen och motorseglaren används typen Red Box. Till bogserflygplanet används typen Mini Box.
Läs igenom aktuell manual så att Ni vet hur Flarm-enheten fungerar.
För segelflyplanen och motorseglaren gäller Flarm Red Box med standardskärm:
(Ladda ner manualer ovan).
För bogserflyplanet gäller Flarm Mini Box:
(Ladda ner manualer ovan).
När fältvagnen ska användas måste 230-volts anslutningen kopplas bort innan vagnen flyttas i hangaren. Anslutningen sitter på framsidan av vagnen, jämte papperskorgen (se bild).
OBS! Det finns en spärr på den blåa handsken som ska tryckas in innan man drar ut 230-volts kontakten (se bild). Använd inget våld för då går kontakten sönder.
I och med att det finns 230 volt i vagnen, när den står i hangaren, ska basradion, mobiltelefonen och den bärbara flygradion inte bäras in i bygglokalen/kontoret för laddning, utan laddningen av dessa sker i vagnen.
Ladningssladden (12 volt) till basradion ska inte kopplas loss.
Laddningssladden (5 volt) till mobiltelefonen ska kopplas loss innan användning av telefonen. När vagnen ställs tillbaka i hangaren ska laddningssladden kopplas in i mobiltelefonen så att telefonen kan laddas.
Laddningssladden (5 volt) till den bärbara flygradion ska kopplas loss innan användning av flygradion. När vagnen ställs tillbaka i hangaren ska laddningssladden kopplas in i flygradion så att flygradion kan laddas.
När man ställer tillbaka fältvagnen i hangaren ska 230-volts anslutningen åter kopplas in i vagnen.